
Media Release 
Wellington NZ, 8 August 2011 
 
Fluoride-bone cancer denialist’s study fails 
 
Five years after being promised to disprove the link between fluoride and 
osteosarcoma bone cancer, the promised study has finally been published, 
failing in its promise, as predicted by international fluoride experts. The study 
only looked at bone-fluoride level at the time of osteosarcoma, which is 
irrelevant to age-related exposure effect shown in the earlier research it was 
supposed to disprove. It just shows total lifetime exposure to fluoride; not 
whether it occurred during the critical 6-8 year old period, shown by the earlier 
research. 
 
“Fluoridation promoters have been relying on this failed promise ever since 
2006, to defend continued fluoridation in spite of the risk. What will they rely 
on now?” asks Mary Byrne, National Coordinator of Fluoride Action Network. 
“Why, spinning Douglass’ study as if it were valid of course. They have 
already started – what else can they do? If they admit Douglass failed, they 
must admit that fluoridation should end immediately” answers Ms Byrne. 
 
Osteosarcoma kills between 3 and 4 NZ male youths each year. Legal action 
against councils and fluoridation promoters began being prepared in the USA 
as soon as Bassin’s 2001 study was discovered in 2006, having been 
suppressed for four years. “Publication of Douglass’ failed study now opens 
the doorway for such action” suggests Mark Atkin, FANNZ’ legal adviser. 
 
“Now that Douglass' study is finally published, it is clearly incapable of refuting 
Bassin's work” according to FAN director, Dr Paul Connett, Ph.D. "Bassin's 
study was a high quality product; Douglass' study was not" he concludes. 
“And it was only published in a dental journal, published by fluoridation 
promoters The International Association of Dental Research – why not in 
Cancer Causes and Control like his original promise, and Bassin’s study? 
Would it not have passed objective peer-review?” adds Ms Byrne. 
 

 


