
Media Release - FANNZ 
Wellington NZ, 8 August 2011 
 
Fluoride-bone cancer denialist’s study fails 
 
Five years after being promised to disprove the link between fluoride and 
osteosarcoma bone cancer, the promised study has finally been published, 
failing in its promise, as predicted by international fluoride experts. The study 
only looked at bone-fluoride level at the time of osteosarcoma, which is 
irrelevant to age-related exposure effect shown in the earlier research it was 
supposed to disprove. It just shows total lifetime exposure to fluoride; not 
whether it occurred during the critical 6-8 year old period, shown by the earlier 
research. 
 
“Fluoridation promoters have been relying on this failed promise ever since 
2006, to defend continued fluoridation in spite of the risk. What will they rely 
on now?” asks Mary Byrne, National Coordinator of Fluoride Action Network. 
“Why, spinning Douglass’ study as if it were valid of course. They have 
already started – what else can they do? If they admit Douglass failed, they 
must admit that fluoridation should end immediately” answers Ms Byrne. 
 
Osteosarcoma kills between 3 and 4 NZ male youths each year. Legal action 
against councils and fluoridation promoters began being prepared in the USA 
as soon as Bassin’s 2001 study was discovered in 2006, having been 
suppressed for four years. “Publication of Douglass’ failed study now opens 
the doorway for such action” suggests Mark Atkin, FANNZ’ legal adviser. 
 
“Now that Douglass' study is finally published, it is clearly incapable of refuting 
Bassin's work” according to FAN director, Dr Paul Connett, Ph.D. "Bassin's 
study was a high quality product; Douglass' study was not" he concludes. 
“And it was only published in a dental journal, published by fluoridation 
promoters The International Association of Dental Research – why not in 
Cancer Causes and Control like his original promise, and Bassin’s study? 
Would it not have passed objective peer-review?” adds Ms Byrne. 
 



New Study Fails to Refute Fluoride-Osteosarcoma Link 

Fluoride Action Network USA 

NEW YORK, Aug. 2, 2011 /PRNewswire-USNewswire/ -- A paper in the 
Journal of Dental Research by dentist Chester Douglass and colleagues, "An 
Assessment of Bone Fluoride and Osteosarcoma," (7/28/11) claims to show 
no association between fluoride bone levels and osteosarcoma, a form of 
bone cancer. However, Douglass' study has serious scientific flaws and is 
incapable of disproving a previous study (Bassin et al., 2006) which linked 
water fluoridation to osteosarcoma, reports the Fluoride Action Network 
(FAN). 
  
Bassin found a 500% to 600% increased risk for young boys, exposed to 
fluoride in their 6th to 8th years, of later developing osteosarcoma. Douglass' 
study does not address exposure during this critical period because it 
measured the level of fluoride in bone, which accumulates fluoride over a 
lifetime. These bone levels provide no information about when the person was 
exposed to fluoride. 
  
Not only does Douglass' study fail to refute Bassin's main finding, it suffers 
from other serious weaknesses: 
  
1) Douglass' study was much smaller and weaker than Bassin's. It had 
only 20 control subjects under age 30, a fifth of Bassin's. For this key age 
group, Douglass' study was so small it could provide no reliable conclusions. 
Even Douglass admitted this serious limitation. 
  
2) Douglass' choice of comparison group is suspect. Douglass compared 
the bone fluoride level of patients with osteosarcoma to "controls" with other 
forms of bone cancer. If fluoride also causes these other bone cancer types, 
then one would not expect to find any difference in bone fluoride between 
these groups. It is biologically plausible that fluoride could cause other bone 
cancers because it reaches such high concentrations in bone. One of the only 
studies of fluoride and non-osteosarcoma bone cancers did find a link, but this 
evidence was never mentioned by Douglass. 
  
3) The controls were severely mismatched to the cases. Controls were 
much older (median 41 yrs) than the cases (18 yrs). The risk of osteosarcoma 
is highly age-dependent. Also, fluoride builds up in bone with age. Given 
Douglass' small sample size, it is unlikely he could have adequately 
compensated for the gross mismatch in age, especially because of these two 
simultaneous age dependencies. The groups were also mismatched on sex 
ratio, and osteosarcoma risk is well known to be sex dependent. Properly 
adjusting for sex and age would be virtually impossible.   
  
In 2001, Douglass signed off on Elise Bassin's Ph.D. dissertation which found 
the strong association between fluoride and osteosarcoma. When it was later 
published in a peer-reviewed scientific journal in 2006, Cancer Causes and 



Control, an accompanying letter from Douglass claimed that his "larger" study 
would eventually refute Bassin's findings. But Douglass also told a Fox News 
reporter that Bassin "... did a good job. She had a good group of people 
advising her. And it's a nice-it's a nice analysis. There's nothing wrong with 
that analysis."   
  
Now that Douglass' study is finally published, it is clearly incapable of refuting 
Bassin's work. According to FAN director, Paul Connett, Ph.D., "Bassin's 
study was a high quality product, Douglass' study was not." 
  
Chris Neurath, FAN's Research Director, points out "Even though Douglass 
collected extensive fluoride exposure histories from hundreds of other 
controls, that data was ignored in this paper. FAN is calling for the release of 
all of the Douglass data. The only way to get to the bottom of Douglass' two 
decade's study is to make the data available for any independent researcher 
to check and do the analyses which Douglass has failed to provide. The 
public has paid millions for this data, why is most of it still behind locked 
doors?"   
  
One reason is suggested in Douglass' conflict-of-interest declaration where he 
says he has "... written reviews of the literature for several companies that 
sell, reimburse for, or do research on preventive dentistry products, most 
notably GlaxoSmithKline, Colgate-Palmolive, Dentsply, Quintile, Delta Dental 
Plans...."  
Omitted was his paid editorship of Colgate's promotional dental newsletter, 
which regularly contains advertisements for Colgate's fluoride products. 
  
The International Association of Dental Research (IADR), publishers of The 

Journal of Dental Research, has a history of promoting fluoridation.   
  
Connett says, "In my opinion, it seems that Douglass is more interested in 
protecting fluoride than investigating this issue objectively. Bassin's work 
suggests fluoridation may be causing a frequently fatal cancer in teenage 
boys. Douglass, after five years of trying, has failed to refute this disturbing 
evidence. How long will fluoridation promoters be allowed to continue to spin 
this issue?" 
  
"Why are dentists - especially those who have shown a strong interest in 
protecting the water fluoridation program - conducting and publishing cancer 
research, anyway?" asks Connett. 
  
A more detailed critique of Douglass' paper will be posted soon at 
www.fluoridealert.org. 


